سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خازن روغنی یک مبحث درسی دوست داشتنی

سلام . من دانش آموز کلاس دوم دبیرستان در رشته ریاضی هستم. همون طور که میدونین درس فیزیک یکی از درس های اصلی ماست. شاید براتون عجیب باشه اما من علاقه زیادی به این درس دارم و جدا از کتاب درسی مطاله های زیادی راجع به موضوعات مختلف فیزیک دارم. همچنین دوستان و معلمانی داردم که کمک های زیادی در این زمینه بهم کرده اند. تصمیمم بر این است که رشته فیزیک را برای دانشگاه انتخاب کنم. یکی از موضوعات مورد علاقه من در زمینه فیزیک مبحث خازن روغنی است. تصمیم دارم که در این وبلاگ اطلاعات خود را با شما در میان بگذارم. پس تا اخر این مقاله همراه من باشید. اگر بخواهید درباره خازن هیدرا هم براتون میگم در مطالب بعدیم.

کمی درباره خازن روغنی بخوانیم 

این را بدانید که آن خازنی را خازن روغنی نام می نهند که یک خازن ولتاژ AC یا با دو ولتاژ (AC / DC) خواهد بود و برای مدار هایی که قابلیت اطمینان آن ها بالا و بی نظیر است، طراحی و استفاده می شود. خازن روغنی را درست همان زمانی استفاده می کنند که نیاز به ولتاژ بالا، جریان زیاد و عمر طولانی حسابی احساس می شود. که در واقع شامل فیلتر و ذخیره انرژی با ولتاژ زیاد، حرکت موتور، استارت موتور، نورپردازی با ولتاژ بالا و … خواهد شد.  این خازن ها در سیستم های گرمایشی صنعتی، موتورهای AC، موتورهای DC، چراغ های با ولتاژ بالا (HID)، تابلوهای روشنایی ولتاژ بالا و منبع تغذیه ها پیدا می شوند و در دسترس اند. در حالی که خازن های الکترولیتی آلومینیومی همیشه که نمی توان گفت ولی به صورت تقریبی، قطبی هستند ( خازن های مثبت و ترمینال منفی )، خازن های روغنی غیر قطبی خواهند بود و در نتیجه می توانند در تمام کاربردهای تغییر ولتاژ به آسانی مورد استفاده قرار گیرند. این خازن ها از پلی پروپیلن متالیزه شده روغن تولید شده اند.  بعضی از انواع مختلف خازن روغنی کاملا منحصر به فرد و متفاوت و کاربردی هستند، ممکن است شامل یک مقاومت در سراسر پایانه ها باشد. همچنین گاهی مواقع با این مورد برخورد خواهید داشت که یک پکیج تنها، می تواند شامل دو خازن جداگانه نیز باشد. ویژگی های کلیدی برای انتخاب یک خازن روغنی شامل چنین مواردی است: مقدار ولتاژ (V)، عمر مفید (بر حسب ساعت) و نوع خازن روغنی.

خازن روغنی

انواع و اقسام خازن روغنی

خازن استوانه ای

خازن کتابی

خازن سیلندری

یکی از عملکردهای خازن در تاسیسات سه فاز موتوری ( دارای مصارف سلفی )، اصلاح ضریب قدرت می تواند باشد. در زمان های قدیم جهت راه اندازی موتور کولرهای آبی، خازن های روغنی مورد استفاده قرار می گرفتند و به همین دلیل است که اصطلاحاً به آن ها خازن های راه انداز هم می گویند. البته لازم است بدانید که پس از تغییر سیستم راه اندازی دیگر هیچ نیازی به این خازن ها نیست.  شاید شما هم برایتان جالب باشد دانستن این نکته که خازن های روغنی به دلیل خاصیت روغن، در هنگام کار و گرم شدن بیش از حد و از طرفی رقیق شدن روغن موجود، بهترین گزینه برای استفاده در کولرهای آبی و سایر وسایلی است که این توانایی را دارند تا از خود خاصیت سلفی ایجاد نمایند. مانند لامپ های مهتابی، یخچال و فریزر های قدیمی ، کولر های آبی و گازی قدیمی و …

خرید خازن روغنی

چند نکته مهم در رابطه با خازن روغنی که خوبه بدونبن

وجود خازن نه تنها برای اصلاح ضریب قدرت شبکه سراسری برق ناشی از اندوکتانس خطوط انتقال انرژی و ترانسفورماتورها مفید و کاربردی است، بلکه نصب آن برای مصرف کننده های فشار ضعیف، بسیار ضروری و لازم خواهد بود. اگر چه هزینه های اولیه سرمایه گذاری برای نصب بانک های خازنی بسیار بالا و گران قیمت به نظر می آید ولی در ظرف مدت 18 تا 30 ماه هزینه های فوق از محل صرفه جویی ضرر و زیان مندرج در صورت حساب های دوره ای مستهلک تسویه خواهند شد. در نتیجه توجیه و تشویق مشترکان برای نصب خازن، این توانایی را دارد که به نوعی یک بهره وری دوسویه باشد که منافع حاصل از آن به نفع مشترکان و نیز شرکت های برق خواهد بود.

جمع بندی و حرف پایانی

در اخر باید بگویم برخلاف آنچه که بعضیا فکر می‌کنند فیزیک نقش و تاثیرات مهمی در زندگی هر فردی دارد. داشتن اطلاعات در زمینه های مختلف فیزیک به شما کمک می کند تا بتوانید مشکلات خود را به راحتی حل کنید. چرا که بیشتر مشکلات و خرابی ها در خانه با کمی دانش فیزیک قابل حل هستند. هرگز به این فکر نکنید که چون در زندگی روزمره  خود با خازن ها سر و کار ندارید پس لازم نیست درباره آن ها چیزی بدانید. هر اطلاعاتی می تواند یک روزی برای شما گره گشا باشد. از شما ممنونم که تا اخر این مقاله همراه من بودید.