سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هر آنچه باید درباره کنتاکتور اشلایدر بدانید

 

تمام کسانی که حتی مقدار کمی با برق و وسایل برقی سر کار دارند می دانند کنتاکتور چیست زیرا این وسیله یکی از پر کاربردترین ها در این حوزه است. اما برای کسانی که ممکن است ندانند یا بخواهند اطلاعات بیشتری کسب کنند در این مطلب قصد داریم پس از معرفی و بیان اطلاعاتی درباره کنتاکتور یکی از معروف ترین انواع آن یعنی کنتاکتور اشلایدر  که به ان کنتاکتور تله مکانیک نیز گفته می شود را به شما معرفی کنیم. اگر شما هم علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، تا انتهای این مطلب از وبلاگ برق مارکت 24 با ما همراه باشید.

کنتاکتور چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است یک تعریف از کنتاکتور ارائه دهیم، Contactor     یک کلید کنترل شونده الکترو مغناطیستی است که وظیفه کلید زنی یک مدار قدرت یا کنترل را بر عهده دارد. این دستگاه را می توان شبیه به یک دستگاه رله دانست. البته لازم به ذکر است که دستگاه رله دارای سرعت بالاتری است.

بخش های مختلفی که Contactor به شرح زیر هستند:

تیغه که به دو بخش تیغه های قدرت و تیغه های فرمان تقسیم می شود. این بخش وظیفه هدایت جریان الکتریکی را بر عهده دارد و این کار را پس از هر بار تحریک شدن بوبین انجام می دهد. شیوه تعبیه این تیغه ها نیز به این صورت است که به دو صورت نرمالی باز و نرمالی بسته هستند.

بوبین را باید یک هسته مغناطیسی سیم پیچی دانست که وظیفه اتصال کنتاکتهای هادی الکتریسیته را بر عهده دارد.

محفظه مخصوص ایزوله نگه داشتم بخش های هادی و خطرناک است. ایم لخش حفظ جان افرادی را که با کنتاکتور کار می کنند تضمین می نماید. این محفظه از مواد عاسق ساخته شده است.

تیغه کمکی که در بعضی مدل ها بالای بدنه و در بعضی از مدل های دیگر کنار بدنه کنتاکتور قرار می گیرد، با هر بار تحریک شدن بوبین تغییر وضعیت می دهد.

رله حرارتی وظیفه حفاظت از بارهایی که به کنتاکتور بسته می شود را به عهده دارد. رله حرارتی معمولا روی بدنه قرار می گیرد و در برخی از موارد هم روی خود کنتاکتور بسته می شود.

 

آشنایی با کنتاکتور اشلایدر

کنتاکتور انواع محتلفی دارد که به یکی از آنها اشلایدر schneider contactor با همان تله مکانیک گفته می شود. باید یکی از قدیمی ترین کنتاکتورهایی که در بازار ایران وجود دارد، دانست. شاید جالب باشد بدانید با وجود اینکه سال ها از حضور این کنتاکتور در بازار ایران می گذرد و در طول این سال ها انواع متنوعی از این محصول وارد بازار شده است، با این حال هنوز هم تله مکانیک طرفداران زیاد و پر و پا قرصی دارد و به عنوان یکی از پرفروش ترین ها شناخته می شود. از دلایل اصلی این محبوبیت می توان به کیفیت بالا و سابقه درخشان این محصول اشاره نمود.

کنتاکتور تله مکانیک یا اشلایدر از سرعت قطع و وصل بالایی برخوردار است. برای مثال جالب است بدانید این وسیله اگر برای دستگاه درستی انتخاب شود، توانایی این را دارد که تا 3هزار بار در ساعت برای کنتاکتورهای عادی و تا 3هزار 600 بار در ساعت برای کنتاکتورهای الکتریکی، آن را قطع و وصل کرد. درباره ولتاژ قسمت تحریک این نوع کنتاکتور نیز باید گفت، این وسیله می تواند دارای 24، 48،،110، 220 و 380 وات ولت از نوع DC یا AC  یا حتی مستقیماً از ولتاژ باشد.

اجزای تشکیل دهنده یک کنتاکتور تله مکانیک به شرح زیر هستند:

ورودی های سه فاز

ورودی تیغه NS

ورودی تیغه NO

بوبین کنتاکتور

خروجی تیغه  NS

خروجی تیغه NO

خروجی های سه فاز

تیغه فرمان

پلاک کنتاکتور

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با کنتاکتور و یکی از معروف ترین انواع آن یعنی کنتاکتور اشلایدر آشنا کنیم. در آخر اشاره به این نکته ضروری است که اگر قصد خرید کنتاکتور تله مکانیک را دارید باید بدانید این محصول صادراتی است و به دلیل تحریم ها قیمتش هر روز تغییر می کند. بنابراین چند روز قبل از خرید وبسایت های معتبردر این زمینه را چک کنید تا بتوانید این وسیله برقی را با بهترین قیمت خریداری نمایید. امیدوارم اطلاعات این مطلب برایتان مفید بوده باشد.