سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی بیشتر با تاریخچه خازن

 

اگر کمی هم با برق و وسایل الکتریکی سرو کار داشته باشید حتما و یا حتی اگر مطالب کتاب حرفه و فن دوره راهنمایی را نیز به یاد داشته باشید، حتما نام خازن را شنیده اید. خازن یکی از وسیله هایی است که در شبکه های قدرت به کار می رود و کاربرد آن در ضریب توان این شبکه ها است. اما اطلاعاتی که باید درباره این وسیله بدانید بیشتر از یک نام است. در این مطلب قصد داریم جزئیاتی از این وسیله در اختیار کسانی که علاقه به کسب اطلاعات بیشتر درباره خازن دارند، قراردهیم. اگرجزو این دسته از افراد هستید با وبلاک برق مارکت 24 تا انتهای این مطلب همراه باشید.

آشنایی بیشتر با خازن

بهتر است قبل از هر چیز یک تعریف ساده از خازن ارائه کنیم تا مفاهیمی که درباره اش حرف خواهیم زد قابل فهم تر باشد. خازن وسیله ای است که بار الکتریکی ( انرژی الکتریکی) را در خود ذخیره می کند و انواع مختلفی از آن وجود دارد که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند اما ویژگی مشترک همه آنها این است که حداقل دو هادی دارند که یک عایق آنها را از هم جدا می کند به این هادی ها صفحات خازن گفته می شود.

کاربرد خازن به صورت ساده ایجاد میدان های الکترونیکی یکنواخت است. یک خازن امکان این را دارد که میدان‌های الکتریکی را در حجم‌های کوچک حفظ کند و کار ذخیره انرژی و بار الکتریکی را انجام دهد.

 

تاریخچه خازن

حالا که می دانید خازن چیست شاید برایتان جالب باشد کمی هم درباره تاریخچه آن بدانید. جورج فون کلست آلمانی در سال 1745 به این نتیجه رسید که اگر یک ژنراتور با ولتاژ بالا را با کمک سیم به مقداری آب در یک شیشه وصل کند، قادر به ذخیره انرژی خواهد بود. یک سال بعد یک فیزیکدان هلندی به نام پیتر وان ماسنبربوک چیز مشابهی را اختراع کرد و نامش را لیوان لیدن گذاشت. این دو اختراع سر آغاز کشف خازن بود.

اما اولین خازن های الکترولیتی را چارلز پولاک اختراع کرد. او متوجه این مساله شد که لایه اکسید اگر روی یک آند آلومینیوم قرار گیرد، حتی در زمان خاموشی برق در یک الکترولیت خنثی یا قلیایی پایدار خواهد ماند. او اختراع خود را در سال 1896 در آمریکا ثبت کرد.

در طول جنگ جهانی دوم وقتی مواد پلاستیکی توسط شیمیدان های ارگانیک توسعه پیدا کرد، خازن جایگزین فیلم های پلیمری نازک تر و کاغذ شد و این را باید یکی از پیشرفت های مهم درباره خازن ها دانست.

آشنایی با خازن فراکو                                          

در حال حاضر خازن پیشرفت های زیادی داشته و امروز بحث و رقابت اصلی میان تولیدکنندگان خازنبر سر کیفیت آن است. یکی از شرکت هایی که اقدام به تولید خازن با کیفیت کرده شرکت آلمانی فراکو است. خازن ها نیز مانند هر وسیله دیگری عمر مفید دارند و تولیدکنندگان می کوشند تا عمر مفید آنها را بیشتر کنند. نمایندگی خازن فراکو  در ایران نیز تاکید زیادی روی عمر بالای خازن های تولید شده توسط این برند دارد. اما لازم است هنگام خرید این محصول به چند نکته مهم توجه داشته باشید:

سوکت یا ترمینال هایی که برای نصب سیم خازن مورد نیاز است به صورت جداگانه به فروش می رسد.

این شرکت تولیداتی از 1کیلو وار تا نهایتا 40 کیلو وار دارد اما در ایران از 2 و نیم تا 30 کیلو وار موجود است.

خازن فراکو از 208 الی 800 ولت ولتاژ کاری دارد که در فرکانس 50 تا 60 هرتز قابل استفاده است.

خازن های فراکو آلمانی 18 ماه گارانتی دارد.

امیدوارم این مطلب برایتان مفید بوده و اطلاعات خوبی را در اختیارتان قرار داده باشد.